ԴԻՑԱԲԱՆԱԿԱՆ ՊԱՄՖԼԵՏ ԴԻՎԱՆԱԳԻՏՈՒԹՅԱՆ ԱՍՏՎԱԾ ՀԵՐՄԵՍԻ ՄԱՍԻՆ
«ԴԻՎԱՆԱԳԻՏՈՒԹՅՈՒՆ» ԴԱՍԱԽՈՍՈՒԹՅԱՆ ՇԱՐՔ ՄԱՍ ՈՒԹԵՐՈՐԴ![]() Հայաստանի Դիվանագիտական հիմնադրամի նախագահ Արտակարգ և Լիազոր դեսպան, քաղաքական գիտությունների թեկնածու, դոցենտ Հայ-ռուսական (Սլավոնական) Համալսարանի համաշխարհային քաղաքականության և միջազգային հարաբերությունների ամբիոնի վարիչ, ԵՐԵՎԱՆ ![]() Աստվածներն այնպիսի արարքներ էին թույլ տալիս, որ մենք` 21-րդ արատավոր դարի վաստակաշատ մեղավորներս, նրանց փոխարեն կշիկնեինք և գետինը կմտնեինք։ Ժամանակի անվանի գրող փիլիսոփա Քսենոփոնն ասել է. «Հոմերոսն ու Հեսիոդոսը աստվածներին վերագրել են ամենաանպատվաբեր, ամենաստոր արարքները՝ գողություն, խաբեբայություն, այլասերվածություն»։ Եթե աստվածներն այդ ամենը իրենց պահեին… աստված իրենց հետ։ Բայց նրանք իրենց վարքն ու բարքը ջանասիրաբար սփռում էին շուրջ բոլոր, բազմացնում իրենց նմանների շարքերը։ ![]() Դա դեռ ոչինչ, Հերմեսը գողերի փողոցային հեղինակությունների և մարմնավաճառների աստվածն էր, նրանց պաշտպանը, ինչպես հիմա են ասում, «տանիքը»։ Եվ այդ Հերմեսը, մի օր հանկարծ որոշում է ընդարձակել իր տիրույթները՝ դրանց ավելացնելով մի նոր ոլորտ, այն էլ ի'նչ ոլորտ՝ դիվանագիտությունը։ Նրան, ըստ երևույթին, գայթակղում է պետության հաշվին, առաջին կարգի ավաիտոմսով գործուղումները՝ լուսնի լույսի տակ, բացատի վրա, ջրավազանի շուրջ խորը դեկոլտեով գեղեցիկ կանաց շրջապատում անցկացվող դիվանագիտական ընդունելությունները։ Նույնպես՝ ծանոթ տեսարան։ Հերմեսի համար ցանկանալ, նշանակում է ունենալ։ Նրա յուրաքանչյուր կամակորություն տեղն ու տեղը կատարվում է։ Եվ գիտե՞ք, թե ինչու։ Նրա համար, որ գլխավոր աստված Զևսը նրա պապան է։ Նշանակում է. «Նրա դեմ խաղ չկա» ո'չ գետնի վրա, ո'չ երկնքում։ Ցավալիորեն ծանոթ տեսարան է, այնպես չէ՞։ Ուրեմն ի՞նչ։ Պարզվում է, որ դիվանագիտական կադրային քաղաքականությունում նեպոտիզմը՝ ազգակցականությունը և ծանոթությունը գալիս են անտիկ ժամանակներից։ Այլապես ինչով բացատրել, որ գերագույն աստվածը, նույն ինքը պետության նախագահը, տղային, այն էլ անբարոյական տղային, նշանակում է արտաքին գործերի նախարար։ ![]() Եթե Հերմեսն ուժեղ «մեջք» չունենար, նրա դեմ հավանաբար քրեական գործ կհարուցեին։ Մինչդեռ, այս ամենն այնքան է ոգևորում հայրիկին, որ նա Հերմեսին տալիս է նոր՝ ավելի պատասխանատու հանձնարարություն։ Այսպես, ![]() Ավելորդ է նշել, որ քիլերությունը նույնպես չի տեղավորվում դիվանագետի բարոյական նորմերի մեջ։ Հերմեսի արկածները սրանով չեն ավարտվում։ Նրա մատը խառն է նաև այլ մութ գործերում։ Հերմեսը դրդում է Պանդորային բացել արկղը, որը լիքն էր մարդկության համար բազում հիվանդություններով, ցավերով և դժբախտություններով։ Եվ այսպես, վերջանում է երկնային երջանկությունը։ Իսկ որ Հերմեսը բառիս լայն իմաստով փչացնում է այդ կնոջը՝ հայտնի փաստ է։ Արտգործնախարար Հերմեսը Պանդորայի սիրտը փոխում է շան սրտով։ Եվ այդ դժբախտ կինը դառնում է փողոցային մարմնավաճառ, սկսում է շնանալ, խաբել, գողանալ, դառնում՝ որկրամոլ, անհագուրդ ոսկու և սեքսի նկատմամբ։ Նշանավոր է Հերմեսի այցելությունը Կովկասյան լեռներ, որտեղ Զևսը շղթայագամել էր մարդկանց բարերարին ու բարեկամին, ազնվագույն հերոս Պրոմեթևսին։ Տեղ հասնելով՝ Հերմեսը խոսում է դիվանագետին ոչ վայել, անպատկառ լեզվով։ ![]() Տե'ս, եթե դու իմ խոսքերին չենթարկվես, Սպասում է քեզ չարյա ալիք, փոթորիկ։ Չես խուսափի դրանից. նախ խորդուբորդ Ժայռդ հայրս որոտներով, շանթերով Կփշրի և քո մարմինը կծածկի Մոխրակույտով, դու կթաղվես ընդերքում։ Լույս չես տեսի։ Զևսի շունը թևավոր՝ Արյունարբու արծիվն ագահ կլափի Ծվենները քո բզկատված մարմնի։ Նման սարսափելի տեսարաններ։ Մի խոսքով, հայր ու որդի իրար արժեն։ Հերմեսն իր բարոյական օրինակով ոգևորել է հետագա սերունդների բոլոր կազանովաներին, դոնժուաններին և լովելասներին։ Նա ունեցել է բազմաթիվ «անցողիկ» սերեր, իսկ պաշտոնական երկու սիրուհի՝ ստորգետնյա թագավորության ասվածուհի Պերսեփոնեն և սիրո ու գեղեցկության աստվածուհի Աֆրոդիտեն։ Առաջինի հետ նա հանդիպում էր, երբ հանգուցյալներին ուղեկցում էր ստորգետնյա թագավորություն։ Ասել կուզի՝ չարաշահում էր պաշտոնական դիրքը և ժամանակ չէր կորցնում գործուղումների ընթացքում։ Օգտակարը համակցում էր գործնականի հետ։ Իսկ Աֆրոդիտեի հետ՝ ամեն տեղ և ամեն առիթով։ Ձեր հիշողությունը թարմացնելու համար խորհուրդ կտանք ևս մեկ անգամ ընթերցել հանճարեղ Հոմերոսի «Իլիականը» և «Ոդիսականը»։ Եվ դուք կհամոզվեք, որ Հերմեսը ոչ միայն գող է, այլասերված և խաբեբա, այլև պատերազմի հանցագործ, հրձիկ, անտիկ աշխարհի ամենամեծ և արյունալի Տրոյայի պատերազմի հրահրողներից մեկը։ ![]() Այնժամ Զևսը, ինչպես հաճախ են անում շեֆերը, ընդունում է մի ապուշ որոշում. երեք կանանց գործուղում է Տրոյայի թագավոր Պրիամոսի որդի Պարիսի մոտ, որպեսզի նա կարգավորի վեճը։ Իսկ ուղեկցող կարգում է Հերմեսին, ինչպես ասում են՝ գայլին պահապան գառներին։ Հերմեսը և Աֆրոդիտեն, արդեն ձեզ ասել եմ, վաղուցվա սիրահարներ են։ Դե, նրանք ժամանակ չեն կորցնում։ Աֆրոդիտեն հղիանում է։ ![]() Թագավորը փառք ու պատվով ընդունում է հյուրերին, իսկ երբ մի օր գործի է գնում, հյուրերը Հեղինեին առած փախչում են Տրոյա։ Իսկ նա կամավո՞ր է փախչում, թե՞ բռնի, պատմությանն անհայտ է։ Մնացածը բոլորդ գիտեք։ Սպարտան իր դաշնակիցների հետ պատերազմ է հայտարարում Տրոյային, որը տևում է 10 տարի և խլում հազարավոր կյանքեր։ Եվ այդ ամենը խաղաղության առաքելության կոչված Հերմեսի խարդախամիտ սադրանքների շնորհիվ։ Այս բոլորն իմանալով՝ դիվանագետները դարեր շարունակ տարակուսած հարցնում են. «Լա՜վ, իսկ մեր մեղքը ո՞րն է, ինչո՞ւ այդ վարնոց սինլքորին փաթաթեցին մեր վզին։ Մի՞թե այդքան աստվածների մեջ մեկ ուրիշը չգտնվեց»։ Այդուհանդերձ, եկեք խիստ անարդար և աչառու չլինենք Հերմեսի նկատմամբ և չդիտենք միակողմանիորեն՝ որպես հրեշ, աթենքյան փողոցի ստահակ և սինլքոր։ Չմոռանանք, որ լավ, թե վատ՝ նա մեր դիվանագետների նախահայրն, իսկ ծնողներին, հայտնի բան է, չեն ընտրում։ Ի դեպ, անտիկ որոշ աղբյուրներ Հերմեսին ներկայացնում են որպես հմայիչ, անգամ խարիզմատիկ երիտասարդ, փայլուն դիվանագետ, հմուտ բանակցող, որը կարողանում է հեշտությամբ օգտաշատ և վստահելի կապեր հաստատել, տիրապետում է մարդկանց համոզելու և իր կողմը գրավելու գաղտնիքներին։ Ի տարբերություն հին հունական դպրոցի շատ դիվանագետների, որոնք հաճախ էին խախտում գաղտնապահության կանոնները և թույլ տալիս ինֆորմացիայի արտահոսք, Հերմեսը փակբերան էր։ Դրա համար էլ այն ամենը, ինչը հուսալիորեն փակ է, կոչվում է «հերմետիկ»՝ ի պատիվ Հերմեսի։ Եվ ամենագլխավորը՝ չմոռանանք, որ, ըստ դիցաբանության, Հերմեսն է սահմանել դեսպանների անձեռնամխելիության կարգավիճակը, որը վավերացրել է ամենակարող Զևսը։ Մենք Հերմեսին ենք պարտական նաև այն գեղագիտական հաճույքի համար, որը մեզ պարգևում է նրա կերպարը արվեստի գլուխգործոցների միջոցով։ Հերմեսն է ոգեշնչել քանդակագործներ Պրակսիթելին, Թորվալդեսին, հանճարեղ նկարիչներ Կորեջիոյին, Տինտորետոյին, Վերոնեզեին, Ռուբենսին և Լորեսին՝ կերտելու անմահ գլուխգործոցներ։ Հիշենք նաև, որ Հերմեսի անունով գործող շատ միջազգային ֆիրմաների արտադրանքից օգտվում են գեղեցիկ իրերի սիրահարները, այդ թվում՝ հենց դիվանագետները։ | |
ԱՐՄԱՆ ՆԱՎԱՍԱՐԴՅԱՆ | |
2899 reads | 12.09.2019
| |