ՄՈՍԿՎԱ-ՎԱՇԻՆԳՏՈՆ «ՁՆՀԱԼԸ» ԵՎ ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ԴԻՎԱՆԱԳԻՏՈՒԹՅԱՆ ՆՈՐ ՀՈՐԻԶՈՆՆԵՐԸ
![]() Արտակարգ և լիազոր դեսպան, ԵՐԵՎԱՆ ![]() Առաջին խմբում այն հարցերն են, որոնք կանգնած են նոր աշխարհակարգի ստեղծման և բազմաբևեռ համակարգի կայացման ճանապարհին: Երկրորդ խումբը ներառում է աշխարհաքաղաքական պայքարը տարածաշրջանային պետությունների և մեծ տերությունների միջև: Երրորդ խմբում դիվանագիտության կոնկրետ խնդիրներն են պետության ներքին և արտաքին քաղաքականության իրագործման գործառույթներում: Լինելով Խորհրդային կայսրության կազմում և նրա միջուկային հովանոցի անվտանգության ներքո` Հայաստանը զարգանում էր սոցիալիստական համակարգի պայմաններում՝ լավ թե վատ։ Անկախանալով և դառնալով միջազգային իրավունքի սուբյեկտ` Հայաստանն այսօր բախվում է միանգամայն նոր տիպի վտանգների և մարտահրավերների, որոնք բոլորովին նոր իրավիճակ են ստեղծում Հայաստանի համար: ![]() Մերձավոր Արևելքի բոլոր երկրներին, որոնք տեղակայված են Սայքս-Պիկոյի 1916 թվականին գծած համաձայնագրերի սահմաններում, նույն վտանգն է սպառնում։ Հաջորդը հավանաբար կլինեն Լիբանանը և Հորդանանը։ Մյուս կողմից` անկախությունը և միջազգային հանրության լիիրավ անդամ լինելը շատ մեծ հնարավորություններ է բացում Հայաստանի ամրապնդման և զարգացման համար: Պատմությունը շատ օրինակներ և դասեր ունի գրված այդ թեմայով: Անտիկ աշխարհում փոքր պետությունները` լիմիտրոֆները, հատուկ դեր էին խաղում Հռոմեական կայսրության դիվանագիտական հարաբերություններում։ Նույնը կարելի է ասել չինական սահմաններն օղակող փոքր բուֆերային պետությունների` վայ-ֆաների և կամ միջնադարյան քաղաք-պետությունների մասին: Վերջիններիս արտաքին քաղաքականության հիմքում դրված էին մաքիավելիզմի հիմնադրույթները։ Սակայն Հայաստանն ունի իր առանձնահատկությունները։ Ներկա Արևելք-Արևմուտք սուր հակամարտության պայմաններում Հայաստանը այն երկիրն է, որ կարող է հմտորեն մանևրել միջազգային հարաբերություններում, խաղալ միջնորդական հնարավորությունների վրա և օգուտ քաղել դրանցից։ ![]() Իմ խորին համոզմամբ, դժվար կլինի գտնել նախկին ԽՍՀՄ-ից պոկված որևէ հանրապետություն, որը կարողանար իր վրա վերցնել տարբեր պետությունների իրար կապելու գործառույթը։ Բելառո՞ւսը, Ղազախստա՞նը , Ադրբեջա՞նը, կամ մյուսնե՞րը։ Իհարկե` ոչ։ Անգամ Ռուսաստանը իր ողջ հզորությամբ, հսկայական ներուժով և հարուստ պատմությամբ չի կարող անել այն, ինչը ի զորու է անել Հայաստանը։ Այսօրվա Ռուսաստանն իր հարուստ քաղաքական ներկապնակով կդժվարանա տարբեր բևեռներում կանգնած պետությունների միջև դառնալ կապող օղակ։ Երկու պատճառով։ Նախ` Ռուսաստանն ինքը կոչված է լինելու գերտերություն և գլխավորելու այլ երկրների դաշնություններ, և երկրորդ` ռուսական քաղաքական էլիտայում դեմոկրատների կողքին քայլում են նացիոնալ-շովինիստական ուժեր (Դուգին, Շևչենկո, Պրոխանով, Ժիրինովսի, Լիմոնով և ուրիշներ)։ Նման սիմբիոզը հազիվ թե կարողանա խաղալ մեր նշած դերը։ Բացի այդ, ռուսներն իրենք կարիք ունեն հուսալի օղակի և բուֆերի Մոսկվա-Վաշինգտոն, Մոսկվա-Թեհրան առանցքի շուրջ: Հայաստանը կարող էր հաջողությամբ ‹‹վերաբեռնավորել›› հարաբերությունները նրանց փակուղի մտնելու պարագայում։ Օգտագործելով արդեն գոյություն ունեցող փորձը և զարգացնելով համագործակցությունը ՀԱՊԿ-ի և ԵԱՏՄ-ի հետ` մի կողմից, ՆԱՏՕ-ի և ԵՄ հետ` մյուս կողմից, Հայաստանը կարող էր նոր քայլեր անել իրեն բաժին ընկած առաքելության հետագա առաջընթացի համար։ Դրանով պատասխան կտրվի մեր այն քաղաքական ուժերին, որոնք մերժում են «և-և»-ի ռազմավարությունը և շեփորահարում են «կամ-կամ»-ի քաղաքականության առավելությունները մեզ համար։ ![]() Այս ենթատեքստում սպասվող «ձնհալը» Մոսկվայի և Վաշինգտոնի միջև նոր հորիզոններ է բացում Հայաստանի դիվանագիտության կատարելագործման համար։ ![]() | |
ԱՐՄԱՆ ՆԱՎԱՍԱՐԴՅԱՆ | |
3442 reads | 29.01.2017
| |