ՓՈՔՐ ԵՎ ՄԵԾ ԵՐԿՐՆԵՐԻ ԴԻՎԱՆԱԳԻՏՈՒԹՅԱՆ ՓՈԽԱՁԵՎՈՒՄԸ ԹՈՒՐՔԻԱՅԻ ՕՐԻՆԱԿՈՎ
![]() Արտակարգ և լիազոր դեսպան, ԵՐԵՎԱՆ Պատմությանը հայտնի են փոքր և մեծ տերությունների առաջացման ու անհետացման բազմաթիվ օրինակներ, եզակի չեն նաև փոքր պետությունների զարգացման և բարգավաճման այնպիսի դեպքեր, երբ նրանք, չնայած իրենց սահմանափակ տարածքին, փոքրաթիվ բնակչությանը և սակավ ներուժին համալրում են միջազգային հարաբերությունների կարևորագույն խաղացողների շարքերը, և ընդհակառակը` կան մեծ տերություններ, որոնք տարբեր գործոնների ազդեցության ներքո իջնում են փոքր երկրների մակարդակին: Պետությունների կարգավիճակի, համաշխարհային քաղաքականության մեջ նրանց տեղի և դերի համեմատ փոփոխվում են նաև նրանց դիվանագիտության որակը, բովանդակությունը, խնդիրներն ու նպատակները: ![]() Ասվածի դասական օրինակներից մեկը թուրքական դիվանագիտության այլակերպությունն է, որը պայմանականորեն բաժանում ենք երեք շրջանի. 1. օսմանյան կայսրության շրջան, որն ընդգրկում է բյուզանդական ճկուն և նենգ դիվանագիտական ժառանգությունը, ինչպես նաև նվաճված բազմաթիվ այլ ժողովուրդների մշակույթներն ու արժեքային համակարգերը 1300-ական թվականներից մինչև 1918 թվականը: 2. Առաջին և Երկրորդ համաշխարհային պատերազմների միջև ընկած տարիները, երբ Թուրքիան դասվում էր փոքր պետությունների շարքին և կեղծակերպում էր չեզոք քաղաքականություն: 3. 1945 թվականից առ այսօր Թուրքիան բոլոր հնարավոր միջոցներով փորձում է հանդես գալ տարածաշրջանային գերտերություն, որի արտաքին քաղաքականության անկյունաքարը կայսերապաշտական կարոտախտն է, որին նա փորձում է հագուրդ տալ նորօսմանական դոկտրինայի իրագործման միջոցով: ![]() 1920-30-ական թթ. իրականացվեցին բուրժուական ռեֆորմներ, վերացվեցին սուլթանականությունը և խալիֆայությունը, հոգևոր իշխանությունն անջատվեց պետությունից, դպրոցը` հոգևոր իշխանությունից: Ստեղծվեցին քաղաքացիական և քրեական օրենսգրքեր, արգելվեց բազմակնությունը, չադրան, թուրքական գիրը դարձավ լատինատառ և այլն: Արտաքին քաղաքականությունը գլխավոր սկզբունքը հռչակվեց իրրեդետիզմը, որը նշանակում էր Թուրքիայի կտրուկ հրաժարումը կորցրած գավառներից: Նման պաշտոնական դիրքորոշումն ապահովեց Թուրքիային խաղաղ գոյակցություն ամբողջ 70 տարի: Սակայն ինչպես ցույց տվեցին դեպքերի հետագա զարգացումը, այդ ամենը լոկ քաղաքական բլեֆ էր, և որ Թուրքիան երբեք չի հրաժարվել կայսերական հավակնություններից և ագրեսիվ պլաններից հանրապետության ստեղծման առաջին իսկ օրից: Այսպես, 1919 թվականին Քեմալ Աթաթուրքին հաջողվում է Էրզրումում կազմակերպել իր առաջին համաժողովը, որը ճանաչում է նրան որպես հեղափոխական շարժման ղեկավար և ընդունում է ծրագիր ‹‹Էրզրումի համաձայնագիր›› կամ ‹‹Ազգային համաձայնություն›› անվան տակ: Փաստաթղթում արձանագրված` ‹‹Թուրքիան անկախ պետություն է իր ազգային սահմաններում›› ձևակերպումը երկար բանավեճի առարկա դարձավ: Կոնստանտինոպոլսում, ինչպես նաև արտասահմանում ապրող թուրքերը, որոնք ‹‹փափուկ վարվեցողության›› կողմնակիցներ էին, առաջարկում էին զգուշավորություն դրսևորել և զերծ մնալ Անտանտի դեմ թշնամանք ցուցաբերելու վտանգից: Եվ ընդհակառակը, համաձայն էին, որ Թուրքիան որդեգրի նման դիքորոշում հակառակորդ պետությունների, օրինակ, Հունաստանի և Հայաստանի նկատմամբ: ‹‹Կոշտ վարվեցողության›› հետևորդները պարզապես գործում էին՝ առաջնորդվելով Բեռլինի և Մոսկվայի դիրքորոշումով: ‹‹Էրզրումի պակտից›› մի քանի ամիս անց, կոնկրետ` 1919 թվականին, մեկ այլ համագումար տեղի ունեցավ Սվազում: Համագումարն ավելի կարևոր էր, քան նախորդը, քանի որ այն վերհաստատեց, անգամ ամրագրեց ‹‹Էրզրումի համաձայնագիրը, ինչպես նաև ամբողջովին ներկայացրեց գերմանո-բոլշևիկյան առաջնորդների նպատակները: Դա ‹‹Պանիսլամական համագումար էր››, որին պաշտոնապես մասնակցում էին Սովետների ներկայացուցիչները, հանձին բոլշևիկյան Ադրբեջանի կառավարության: Ներկա էին նաև պարսից պատգամավորները: Խնդիրը դրված էր ողջ պարզությամբ: Մոսկվայի Կառավարությունը խոստանում էր օգնություն և թուրքական բոլոր հավակնությունների բավարարում, սակայն մի պայմանով: Թուրքիան իրականացնում է Կրեմլի բոլոր պահանջները, որոնք էին՝ պատերազմը դառնում է ընդհանուր` ընդգրկելով Կիլիկիան, Սիրիան, Մեզոպոտանին և Արաբիան: Հաստատվում է անարխիա, հատկապես, Արևելքում: Հեղափոխական շարժումը արագորեն տարածվում է Ասիայում և հասնում մինչև Հնդկաստան: Որդեգրելով փոքր պետության կարգավիճակ և ճանաչվելով որպես այդպիսին, Թուրքիան հաջողությամբ սկսեց մանևրել Անտանտի երկրների, Ռուսատանի և Գերմանիայի միջև: Ըստ Թել Ավիվի համալսարանի քաղաքական գիտությունների պրոֆեսոր Դեվիդ Վայթալի՝ Թուրքիան 1940–ական թվականներին 30-40 մլն բնակչություն ունեցող թերզարգացած երկիր էր, հեշտորեն կարող էր ընդգրկվել ‹‹փոքր պետություն›› հասկացության կատեգորայի մեջ: 1940–ական թվականներին Թուրքիայի կարևորագույն և խոշոր արտաքին քաղաքական գործընկերներն էին Մեծ Բրիտանիան, Գերմանիան և Խորհրդային Միությունը: Երկար ժամանակ Թուրքիայի արտաքին քաղաքական կողմնորոշումը կախված էր վերոնշյալ մեծ պետությունների գործողություններից և արձագանքից: Լենինի հետ սիրախաղից հետո Թուրքիան 1925 թվականին ստորագրեց սովետա-թուրքական բարեկամության և չեզոքության մասին պայմանագիր: 1938 թվականին Անգլիան և Ֆրանսիան աջակցեցին Սիրիայից Ալեքսանդրետի սանջակը անջատելուն և Թուրքիային միացնելուն: Իսկ մեկ տարի անց` 1939 թվականին Անկարան միացավ անգլո-ֆրանսիական հակաֆաշիստական դաշինքին: Զուգահեռաբար, սովետա-ֆիննական պատերազմի ժամանակ Թուրքիան գաղտնի բանակցություններ էր վարում Սիրիայում ֆրանսիական հրամատարության հետ` Բաքվի և Բաթումի վրա հարձակվելու նպատակով: ![]() Թուրքիան Գերմանիայի աջակցությամբ ծրագրում էր զավթել Կովկասը: Նա սովետական սահմանի վրա կենտրոնացրել էր 26 դիվիզիա, որոնք Ստալինգրադի անկման պահին ներխուժելու էին Անդրկովկաս: Գերմանական զորքերի ջախջախումը Ստալինգրադում սթափեցրեց թուրք կառավարողներին: 1944 թվականին դաշնակիցների պահանջով Թուրքիան ձևականորեն խզեց հարաբերությունները Գերմանիայի հետ, իսկ 1945 թվականին ՄԱԿ-ում տեղ գրավելու համար ձևական պատերազմ հայտարարեց Գերմանիային ու Ճապոնիային: ![]() Թուրքիան նախընտրեց չմասնակցել պատերազմին և պահել կասկածելի չեզոքություն երկդիմության, քաղաքական կեղծիքի և անազնվության հիմքերի վրա: Իսկ մեծ քաղաքական գործչի և դիվանագետի կանխատեսումը չարդարացավ: Իսմեթ Ինյոնյուի կառավարության դիվանագիտական մեծագույն հաջողությունը կայանում է նրանում, որ երկիրը դուրս եկավ դարի ամենախոշոր սպանդից, առանց թուրք մի զինվորի քիթն արյունելու անգամ: Պատերազմում Թուրքիայի փոքր պետության չեզոք քաղաքականությունն ուղղված էր սեփական անկախության պահպանմանը և գերտերությունների հետ զինված բախումից խուսափելու նպատակին: Երկրորդ աշխարհամարտի ավարտով ավարտվեց նաև Թուքիայի կեղծ` քվազիչեզոք դիվանագիտությունը, և նա կտրուկ շրջադարձ կատարեց դեպի Արևմուտք, առաջին հերթին, դեպի ԱՄՆ: ![]() ![]() Այդուհանդերձ, Թուրքիայի ներուժը ասիմետրիկ է նրա քաղաքական հավակնությունների և ծավալապաշտական նկրտումների համեմատ, ինչն իրենց կարող են թույլ տալ միայն համաշխարհային չափանիշների գերտերությունները: Թուրքական արտաքին քաղաքականության հայեցակարգային սկզբունքը ‹‹զրո խնդիրներ›› հարևանների հետ, խիստ հակասության մեջ է մտնում նրա կոնկրետ գործողությունների և քայլերի հետ գրեթե բոլոր ուղղություններով: Թուրքական դիվանագիտությունը չլուծված խնդիրներ ունի Իրանի, Իրաքի, Սիրիայի, Իսրայելի Հունաստանի, Կիպրոսի, Հայաստանի հետ, որոնց լուծումը մշուշապատ է և չափվում է բազմաթիվ անհայտներով: Թուրքիայի արտաքին քաղաքականության ‹‹աքիլեսյան գարշապարը››` քրդական հարցն ավելի է սրվել քան երբևէ` սպառնալով երկրի պետական ու ազգային շահերին ու հետաքրքրություններին: Նշված խնդիրների լուծման նպատակով դարի սկզբին Թուրքիան վերակազմավորում է իր դիվանագիտութունը և ռազմաքաղաքական կոնցեպտը` համապատասխանեցնելով դրանք նոր աշխարհաքաղաքական իրողություններին և մարտահրավերներին: Եթե թուրքական քաղաքական հովերը հեռու են մեծ տերությունների հավակնությունների հետ համարժեք լինելուց, այդունադերձ, դրանք կարող են լուրջ վտանգ սպառնալ տարածաշրջանի երկրներին: Իր անմիջական հարևանների նկատմամբ ռազմական գերակայությունն ու ռազմականացման տեմպերը կարող են տարածաշրջանում բերել նոր ապակայունացում ու ռազմական բախումներ: Հատկապես վերջին շրջանում իր որոշ հարևանների ու տարածաշրջանի երկրների` մասնավորապես Կիպրոսի Հանրապետության ու Սիրիայի Արաբական Հանրապետության հետ ռազմական վերջնագրերի լեզվով խոսելը պայմանավորված են նրանց նկատմամբ ռազմական ուժերի գերակայությամբ ու հնարավորություններով: Այս համատեքստում` նկատի ունենալով Թուքիայի անվտանգային քաղաքականության անկանխատեսելիության բարձր աստիճանը, կառավարող շրջանների ագրեսիվ վարքագիծը, ռազմաքաղաքական հավակնությունները և իր մի շարք հարևանների հետ ոչ բարիդրացիական հարաբերությունները` կարելի է եզրակացնել, որ Թուքիայի կողմից ռազմական ուժի կիրառման հավանականությունը բավական բարձր է: | |
ԱՐՄԱՆ ՆԱՎԱՍԱՐԴՅԱՆ | |
4437 reads | 16.06.2015
| |